このホームページは、横浜国立大学の須川亜紀子スタジオ、ゼミで行われている活動を中心に、ポピュラー文化の学術的研究に関するあれこれを発信する場です。
いまや「クールジャパン」とまで言われているアニメやマンガ。世界中から注目が集まっているのに、未だ日本では学術的研究が十分ではありません。
現在、スタジオ、ゼミで取り上げているのは、「2.5次元文化」です。
以下、スタジオ、ゼミ紹介です。
「ゆるキャラ」「おもてなし武将隊」「ネコミミ」「コスプレ」「テニミュ」・・・私たちは、アニメ、マンガ、ゲーム、ファンシーグッズのキャラクターなどのファッションやアイテムを通じて他者へ変身することで、ジェンダー(男、女、その他など)、身体(女体化、異形化、機械化など)、次元空間(二次元、三次元、過去・現在・未来)など、何かの“境界”を越える振舞いを、鑑賞したり、演じたりして楽しみます。その快楽とは何なのか?また、そこにどんな葛藤や交渉がなされているのか?そして変身と越境のパフォーマンスを通じて、どのように既存の価値観やイデオロギーが攪乱し、新たなものが構築されるのか?これらの問いに関して、調査、分析、批評、そして実際にパフォーマンスを行うことによって、ポピュラー文化のコンテンツがもたらす政治性と快楽のダイナミクスを考えていきます。
Welcome to Akiko Sugawa’s Pop Culture Research Studio.
This webpage contains information about academic research on pop culture, mainly the activities conducted in the colloquium of Akiko Sugawa Studio, Yokohama National University.
Anime and manga are nowadays known as examples of “Cool Japan.” In spite of the fact that Japanese amine and manga draw attention from all over the world there is too little academic research at present on these things within Japan.
At present what we are engaged in at the Studio (pre-colloquium) is called “2.5 Dimensional Culture.” Let me introduce our Studio to you.
By transforming ourselves through the fashion and elements of the characters from anime, manga, games and ornamental goods, such as “Yuru-chara (mascot characters) ,” “Omotenashi Busho-tai,” “Nekomimi (cat ears)” “cosplay (costume play),” “Tenimyu (The Prince of Tennis Musical)”, we try to understand and perform using behavior which exceeds the “boundaries” of things like gender (male, female, or other), or bodies (morphing into a woman, or changing form, or a mechanized unit, etc.), and the dimensions (second or third dimensions, and the past, present, and future). What is the pleasure this brings? Furthermore, what conflicts or negotiations are necessary? And, how are existing values and ideology disturbed through these transformations and boundary violations, and finally, how are new entities constructed? We want to consider the political dynamics and the pleasure that is conveyed by the contents of pop culture, through investigating, analyzing, criticizing, and performing essentially for the purpose of answering these questions.